Березень 2021
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
29.04.2024

БУЧАНСЬКІ НОВИНИ

Ваш путівник у житті громади, друг і порадник на кожен день!

Михайло Наконечний : «Міцна родина і уважні, чуйні вчителі поряд з дитиною – запорука успішного майбутнього наших вихованців»

1 хвилина на читання

З нагоди 30-річчя професійної діяльності Михайла Петровича Наконечного на посаді керівника Бучанської середньої загальноосвітньої школи №5 «Бучанські новини» вирішили поспілкуватись з ним як з людиною, яка без перебільшення створила взірцевий заклад освіти в нашій громаді.

– Михайле Петровичу, якими були ваші кроки як керівника навчального закладу, які сприяли тому, що Бучанська школа №5 стала однією з кращих у Київській області?

Мені пощастило стати керівником школи саме тоді, коли в ній працював колектив, який мав за плечима по десять-п’ятнадцять років педагогічної роботи. Відчувалось, що він готовий до змін і важкої праці. Це були і є ті люди, які ніколи не зрадять справу, а тим паче, що на той час це був заклад для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Цим учням було потрібно багато тепла, уваги та опіки. Їх треба було вчити, як жити за прийнятими у суспільстві правилами. Діти були справді дуже дезорієнтовані в соціумі.

Михайло Петрович розповідає, що одними з перших кроків, які він зробив як керівник закладу, стало встановлення взаємин з учителями і створення колективу однодумців­професіоналів.

Вважаю надзвичайно важливим людський чинник. В основу своєї управлінської діяльності я поклав такий принцип: вимога і повага рівнозначні в роботі з кожним учителем, а методи та форми управління можуть бути різними, та головне – знайти шлях до розв’язання найскладнішого завдання, а саме – спрямувати колектив на здійснення ефективної роботи, що передбачала б внесення змін, щоб наша школа ставала кращою саме для дітей, яким ми потрібні.

ЗМІНИ НА КРАЩЕ

Одним з важливих рішень новообраного директора стала заборона на негативні вирішення конфліктів з дітьми.

Я й зараз переконаний, що люди з педагогічною освітою мають уміти працювати з будь-якою дитиною людяними методами.

В освітньому закладі всім колективом вироблялася лінія, що ці діти такі самі як у кожного вдома. Але вони здебільшого не знали нормальної сім’ї, не знали як побудована родина, які є обов’язки в кожного.

Ми докорінно змінили умови перебування в школі. По-перше, діти до цього виходили зі спального корпусу відразу після підйому і до нічного сну не мали права повернутись у свої кімнати. Вони весь день перебували в школі.

Михайло Петрович переконаний, що кожна людина має потребу у відпочинку, у своєму куточку, своїх речах, і тому це було неприпустимо, щоб діти так жили.

– Наступний крок – це пристойний і за можливості не однаковий одяг для учнів. Адже в цьому теж полягає самовираження особистості.

 Ще директор закладу заборонив ставити печатки на одяг.

– На це було боляче дивитись, діти проштамповані навіть на спідній білизні. Я сказав, що давайте говорити про дітей, а не про ті абсурдні інструкції, які хтось колись написав і ми вже давно повинні були відмовитись від них.

РЕМОНТ ЗАКЛАДУ

У спальному корпусі закладу було проведено ремонт, і проживання стало комфортнішим для учнів.

– Ми створили, за можливості, ті умови в яких хотілося перебувати.

Реконструкція відбулася і в дошкільному садочку, який був підпорядкований закладу. Побудовано нові ігрові кімнати, наповнені всім необхідним, створено умови для годування дітей.

– Усе це робилось з однією метою: щоб діти забували, в яких складних умовах вони перебували до потрапляння в заклад.

Наступним кроком було будівництво великого соціального гуртожитку для старших дітей. Вони жили в класах, але мали в корпусі свою кухню та пральну, їм зробили душові кімнати на поверхах, а не у підвалах. Це наближало дітей до звичайних умов життя. Вихованцям виписували продукти і вони з допомогою вихователів мали можливість готувати самостійно.

– Дітям це імпонувало, вони були задоволені такими умовами, і це дуже нас тішило і мотивувало робити наступні кроки для розвитку.

Зусилля донести до дітей, що вони повноцінні люди, рухало колектив і не зупиняло на досягнутому. Чимало вихованців після закінчення школи-інтернату вступили у вищі навчальні заклади та училища.

КУЛЬТУРНИЙ РОЗВИТОК У ЗАКЛАДІ

До школи-інтернату часто приїздили відомі зірки естради, співаки, артисти.  Директор закладу розповідає, що вони не мали коштів, щоб вивезти вихованців на концерти такого рівня. Але до них завжди гарно ставилися і залюбки приїжджали майже всі знаменитості України того часу.

У школі розуміли, що дітей потрібно адаптувати, тому Михайло Петрович ніколи  не відмовлявся від усіх запропонованих заходів для учнів.

Директор розповідає, що у 90-х роках був великий інтерес іноземців до дітей-сиріт. На той час у Бучі розташовувався один інтернат на всю область, і директор уміло користувався цією вигідною ситуацією. Завжди підтримував участь в усіх програмах та грантах, які йшли на розвиток і заради дітей.

ЗМІНИ В КРАЇНІ

Михайло Петрович розповідає, що через деякий час почалась повальна необ’єктивна критика шкіл-інтернатів. Він звичайно розуміє, що такий заклад це не найкращий вихід.

– Дитина народжується у сім’ї і повинна там жити і виховуватись, тут не можна навіть сперечатись про інше. Але якщо немає сім’ї?

На початку 2000-х років поспішно почали віддавати дітей до сімей, але вони не були до цього готові. Траплялись доволі прикрі ситуації. Тогочасні соціальні служби тільки зароджувались і там не було досвідчених педагогів.

– Сьогодні ми маємо іншу ситуацію. Багато робиться для того, щоб підготувати сім’ї. Ми бачимо позитивні зміни і в Бучанській громаді. Але в ті часи було інакше, і це прикро.

Та загалом на сьогодні проблема в нашій державі не вирішена, впевнений Михайло Петрович. Він наголошує, що взяти дітей на виховання – це звичайно добре, а коли вони виростають, що далі робити?

– Державний заклад мав повноваження влаштувати дитину після закінчення школи. А сім’ям це набагато важче, крім того існує велика проблема у гуртожитках.  Ми в свій час намагались влаштувати дітей так, щоб там було і навчання, і проживання, і утримання. Адже ми прекрасно розуміємо, що життя складне і недешеве. І просто так дітей випустити у світ ми не могли собі дозволити.

Сьогодні випускники закладу часто зустрічаються, спілкуються у соціальних групах.

– Наші діти не забувають про нас, а ми про них. Деякі наші учні перебувають за кордоном, та все одно пишуть. Це дуже приємно і, напевне, це і є підтвердження того, що ми йшли в правильному напрямку. Дуже приємно, що діти змогли влаштувати собі нормальне життя.

Звичайно стовідсоткову гарантію успіху заклад не міг дати, як і в будь-якій сім’ї. Занадто багато чинників впливають на наше життя.

ШКОЛА ЗМІНЮЄ СВІЙ СТАТУС

  У 2002 році було ухвалено рішення реформувати школу-інтернат в спеціалізовану школу з вивчення іноземних мов із залученням дітей з регіонів. Через деякий час школу взяла на баланс Бучанська міська рада, до цього вона була на утриманні Київської області.

Ситуація в школі змінилася. Михайло Петрович розповідає, що вони звикли вирішувати питання колегіально, а потім в них з’явилась третя сторона – це батьки.

– Нові виклики нас загартували, ми змогли налагодити інші умови праці і укріпились, як заклад.

ВИКЛАДАЧІ

 Основний кістяк висококваліфікованих учителів та заступників зберігся і по цей день. Михайло Петрович розповідає, що поєднувати і директорську, і педагогічну діяльність для нього не важко.

ЗАКОН ПРО ОСВІТУ

Одним з викликів на сьогодні Михайло Петрович бачить «експерименти» над освітою.

Авральне запровадження нового закону про освіту призвело до того, що навіть депутати вже зрозуміли, що цей закон потрібно переглядати. На мою думку, безперечно, реформи мають бути ініційовані знизу, а підтримані зверху, адже хто, крім учителя-практика, знає їх по-справжньому.

Люди цієї професії мають неабиякий досвід, який можуть і хочуть використати для покращення ситуації в освіті. Поки їх не чують, але сподіваємося, що до вчителів будуть дослуховуватись.

На запитання, від кого залежить якісна освіта в школі, Михайло Петрович відповідає, що було б простіше, якби якість освіти в закладі залежала лише від учителя.

– Безумовно, левова частка залежить від педагога, але освіта, це не те, що можна передати з рук у руки. Це наполеглива праця учня і внесок батьків, які формують ставлення дитини до навчання і школи, виховують відповідальність і працелюбність, без чого не можна отримати якісну освіту.

ПРОБЛЕМА ГАДЖЕТІВ

Михайло Петрович розповідає, як змінилось навчання дітей після появи гаджетів й інтернету.

Можу сказати, що сучасні діти за кілька хвилин знаходять всю потрібну інформацію, всі шляхи розв’язання будь-якої задачі в телефоні, але, на жаль, це не залишається у їхній пам’яті. Зараз ми з телефоном можемо все, а без нього – вже ні.

Директор розповідає, що сьогодні багато покладено на плечі батьків, які мають навчити дитину жити в реальному світі.

Часто кажу батькам, щоб не купляли дітям дорогі телефони. Що це не потрібно. Так, безумовно, зв’язок важливий, і це просто чудово, що ми можемо собі це дозволити. Але хизування дорогими гаджетами призводить до ситуацій, які позначаються негативно на дітях, особливо молодшого віку.

Хлопці і дівчата не випускають телефони з рук і не помічають, як спливають найкращі роки дитинства.

ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА

Сьогодні дуже складно педагогам. Часто батьки пишуть і телефонують вчителям у неробочий час, ввечері чи у вихідні.  Зараз у школі прийняли рішення налагодити цю систему.

– Для цього ми ввели години роботи з вчителем для батьків, коли вони можуть ставити запитання та отримувати відповіді. Ця практика повинна допомогти налагодити співпрацю, особливо в дистанційному режимі навчання.

Ще Михайло Петрович розповідає, що всі питання краще вирішувати відразу. – Мій кабінет завжди відкритий для батьків. Так, я готовий до діалогу, більш того, я завжди це підтримую.

Наостанок Михайло Петрович розповідає про сучасного педагога.

По-перше і саме головне, він повинен любити дітей, бути фахівцем своєї справи і постійно вчитися самому. Я особисто з великою повагою ставлюся до таких вчителів, які до своєї щоденної роботи підходять творчо, цікавляться новими досягненнями у сфері освіти, намагаються передати учням якісні знання, виховують в дітях особистість. Зараз ми переживаємо складні часи, у суспільстві спостерігається зростання агресії, жорстокості, тому добра, міцна родина й уважні, чуйні вчителі поряд з дитиною – запорука успішного майбутнього наших вихованців.

Це була неймовірно цікава і змістовна розмова з керівником закладу освіти, який працює на благо дітей багато років. Ми бажаємо Михайлу Петровичу не зупинятись на досягнутому і віримо, що ще багато дітей навчатимуться під його професійним керівництвом.