Бучанський ІРЦ: комплексна підтримка та розвиток інклюзивної освіти в умовах викликів
3 хв читання
Інклюзивно-ресурсний центр Бучанської міської ради Київської області, який функціонує на території Бучанського ліцею №3, став одним із ключових осередків підтримки дітей з особливими освітніми потребами (ООП) на Київщині.
Відновивши свою роботу після деокупації області в 2022 році, центр продовжує розвиватися та забезпечувати повноцінну інтеграцію дітей в освітній простір.
Команда фахівців на чолі з директоркою центру Альоною Комінко постійно піклуються над створенням освітнього простору без бар’єрів – світу, в якому кожен зможе сказати: «Це мій світ, і я в ньому почуваюся як вдома».
Робота Бучанського ІРЦ
Саме тому в центрі функціонують: сенсорна кімната, кабінет лікувальної фізкультури, простір для комплексної психолого-педагогічної оцінки, а також спеціальні кабінети для корекційно-розвиткових занять, які використовують логопеди, дефектологи, психологи та реабілітологи.





Наразі на обліку Інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) перебувають понад 700 дітей. З них 590 дітей – з Бучі, і ще 193 – з громади. Альона Комінко підкреслює, що забезпечення якісної освіти для дітей з ООП є пріоритетом. Це відбувається в умовах інклюзивного навчання, яке реалізується в закладах освіти Бучанської громади. Такий підхід передбачає надання різного виду підтримки, метою якої є допомога цим дітям.
До цієї стандартної підтримки додалися нові, оскільки робота в умовах постійного стресу та воєнних загроз вимагає ресурсності.
«Діти з особливими освітніми потребами мають різні реакції як на події воєнних дій, так і на сигнали повітряної тривоги… Тож найбільший виклик – це зберегти себе і зберегти ту сферу і той напрям, ту діяльність, в якій ти працюєш в цих умовах», – додає пані Альона.
Методики підтримки
Саме тому в Бучанському ІРЦ регулярно проводяться групові зустрічі, майстер-класи, емоційно-ресурсні тренінги для батьків, на яких можна отримати підтримку і просто перепочити.



«Інколи найголовніше, що ми можемо зробити для дитини, — це дати її мамі дві години відпочинку», — зізнається одна з психологинь центру.
У практиці центру застосовують безліч методик, серед яких особливе місце посідає анімалотерапія – взаємодія з тваринами, що є науково обґрунтованим підходом для стабілізації емоційного стану дитини, зниження тривожності та покращення соціальної адаптації.
Інклюзивно-ресурсний центр забезпечує право осіб з особливими освітніми потребами на здобуття освіти шляхом проведення комплексної психолого- педагогічної оцінки. А вже забезпечення та реалізація інклюзивного навчання — це зона відповідальності закладу освіти в командній співпраці з фахівцями ІРЦ.
Директорка центру акцентує увагу на важливості подальшого розвитку інклюзивної освіти. Вона виокремлює інтеграцію дітей з ООП до закладів професійно-технічної освіти. Це один із ключових стратегічних напрямів.
Бучанська громада активно розвивається у напрямку безбар’єрності. Наразі тривають роботи з розширення центру, який має стати ще більш функціональним. Хоча точної дати відкриття поки немає, це підтверджує, що Буча йде в ногу з часом, створюючи необхідну інфраструктуру для підтримки своїх мешканців.
У всьому світі безбар’єрність давно перестала бути «соціальним бонусом». Вона стала обов’язком держави і частиною стратегії сталого розвитку. Адже діти – це ті, хто будуватиме країну завтра, і те, що вони бачать сьогодні, формує їхню здатність діяти, відчувати і бути людяними.
Ангеліна Морозова