Базові соціальні послуги: що це та як їх отримати?
1 хв читання
Право на соціальні послуги є не лише у людей у складних життєвих обставинах (СЖО), але й тих, хто має ризик в них опинитися, адже попередити кризу легше і дешевше, ніж “розгрібати” наслідки.
Складні життєві обставини це і втрата житла, і інвалідність дорослого або дитини, і довготривала хвороба, і втрата роботи — все те, що може спіткати кожного, особливо у воєнний час.
Це базові соціальні послуги для дітей і сімей, що надаються коштом місцевих бюджетів і мають бути максимально наближені до місця проживання людини, що їх потребує:
- Соціальна інтеграція та реінтеграція може знадобитися внутрішньо переміщеним людям, біженцям, дітям, які перебували в спеціалізованих або інтернатних закладах тощо. Це допомога в оформленні документів, отриманні житла, працевлаштуванні.
- Надання притулку, зокрема постраждалим від домашнього насильства, воєнних дій, тимчасової окупації, які залишились без житла або якщо проживання у їхньому житлі неможливе.
- Догляд вдома — допомога в самообслуговуванні, пересуванні, веденні домашнього господарства, з викликом лікарів, працівників комунальних служб тощо.
- Денний догляд для дітей з інвалідністю, дітей з внутрішньо переміщених сімей — соціалізація та розвиток життєвих навичок дитини, інтеграція у суспільство, також це можливість для батьків працювати, вирішувати питання з документами, здоров’ям тощо.
- Підтримане проживання (розповідали про цю послугу в наших постах раніше, шукайте посилання у коментарях).
- Соціальна адаптація потрібна для людей з інвалідністю, після повернення з місць позбавлення волі або в інших випадках, коли людина потребує адаптації у суспільство.
- Екстрене (кризове) втручання — допомога постраждалим від сімейного насильства, правова допомога, надання притулку тощо.
- Соціальний супровід — комплекс заходів, направлених на подолання чи мінімізацію складних життєвих обставин.
- Консультування — допомога в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, та шляхів їх вирішення.
- Представництво інтересів — ведення переговорів за дорученням, допомога з документами, сприяння в отриманні послуг.
- Посередництво/медіація — допомога у врегулюванні конфліктів, ведення переговорів та спорів.
- Соціальна профілактика — навчання та просвітницькі заходи щодо соціальних послуг, здорового способу життя, толерантності, реагування на насильство тощо.
- Догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних – формування навичок самообслуговування, необхідних для самостійного життя, сприяння в отриманні освітніх, медичних, реабілітаційних і соціальних послуг у відповідних закладах.
- Супровід під час інклюзивного навчання – допомога дітям у пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні тощо в закладах дошкільної та загальної середньої освіти.
- Інформування – надання інформації з питань соціального захисту, у тому числі щодо можливостей отримати соціальні послуги.
- Натуральна допомога.
- Фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору.
- Переклад жестовою мовою.
Навіть якщо необхідних базових соціальних послуг у громаді немає, їх можна створити.
Проте часто люди не звертаються за послугами, бо не знають про таке право і можливість. А інколи – просто не мають часу, сил і енергії, адже соціальні послуги потрібні людям у складному, вразливому становищі. З іншого боку, громади не створюють послуги, бо не бачать запиту. Схоже на замкнене коло? То що ж робити?
Є два основні суб’єкти, з якими можна комунікувати щодо отримання базової соціальної послуги:
- Структурний підрозділ (управління/відділ) соціального захисту населення в структурі виконавчих органів місцевого самоврядування громади.
- Конкретний надавач послуг за місцем Вашого проживання (наприклад, центр соціальних служб чи центр надання соціальних послуг).
Зверніть увагу, що саме управління/відділ соцзахисту:
- Уповноважений приймати рішення щодо надання соціальних послуг за бюджетні кошти.
- Має повну інформацію щодо всіх наявних надавачів соціальних послуг на території громади.
- Відповідає за розвиток соціальних послуг, які потрібні мешканцям громади.
При зверненні до управління/відділу соцзахисту краще, щоб заява була письмовою. Зберігайте копію заяви з відміткою про отримання. Чому це важливо?
Бо подання письмової заяви:
- Фіксує вашу потребу в конкретній соціальній послузі.
- Дозволяє отримати мотивовану письмову відмову, якщо така послуга відсутня.
- Сприяє розвитку необхідних соціальних послуг у громаді, адже органи місцевої влади бачать реальний попит і можуть запланувати фінансування і розвиток відповідних послуг.
- Дає можливість контролювати процес розгляду заяви.
Якщо у відповідь на заяву ви отримали письмову відмову через відсутність необхідної соціальної послуги:
- Знайдіть однодумців. Що більше буде заяв, то очевидніша необхідність у створенні послуги. Подавайте спільні звернення.
- Ініціюйте громадські обговорення, залучайте ЗМІ та активних прихильників до висвітлення проблеми.
У Бучанській громаді ви можете звернутися до управління соціальної політики, яке знаходиться за адресою : м. Буча бул. Б. Хмельницького, 5/5а, тел. 04597 499 04 або у старостати населених пунктів тергромади.